Hoe werkt het prijsplafond in 2023?

Over de werking van het prijsplafond hebben we een blog geschreven.

Hieronder vind je nog een aantal veelgestelde vragen omtrent het prijsplafond.

V: Waarom kan ik ongebruikte m³/kWh niet meenemen naar een volgende maand?
A: Dit is alleen van toepassing indien je switcht naar een nieuwe leverancier, of nadat je een afrekening krijgt. In andere situaties mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar.

V: Is het plafond van €0,40 /kWh en €1,45 /m³ inclusief btw en energiebelastingen?
A: Ja. De maximale basisprijs voor stroom en gas is vastgesteld op €0,2475 /kWh en €0,8573 /m³ excl. btw en energiebelastingen. Als je btw en belastingen er wel bij zou rekenen kom je op de plafondprijs van €0,40 en €1,45.

V:
Ik heb de bulk van mijn verbruik in een bepaalde periode. Waarom kan ik het volledige budget voor het prijsplafond niet in die periode helemaal gebruiken?
A: Het is noodzakelijk dat leveranciers op ieder moment exact moeten kunnen weten hoeveel korting een klant nog kan krijgen onder het prijsplafond. De regeling moet daarom voor iedereen gelijk zijn. Daarom is gekozen voor een verdeling van het budget o.b.v. profielfracties.

V:
Heb ik nog recht op het prijsplafond wanneer ik door het salderen uitkom op een netto teruglevering (hogere teruglevering dan afname)?
A: Nee, de overheid heeft vastgesteld dat bij een negatief netto volume je geen recht heb op het prijsplafond. Het prijsplafond geldt pas wanneer het netto afnamevolume hoger is dan >0.

Gerelateerde vragen

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder. Hier vind je al onze contactmogelijkheden.

Whatsapp

Voor snelle, korte vragen kun je met ons chatten.

+316 491 638 84
Ma. - vr. van 09:00 tot 17:00
Bellen

Heb je direct een antwoord nodig op jouw vraag?
(Let op: op vrijdag is de telefoonlijn geopend tot 13:00u)

+31 20 79 00 114
Ma. - vr. van 09:00 tot 15:00
E-mail

Voor alle uitgebreide vragen kun je ons het beste een e-mail sturen. We proberen altijd binnen 2 werkdagen te antwoorden, maar soms kan het door drukte iets langer duren.

Contactformulier

Gebruik het contractformulier om je vraag direct te kunnen stellen via de website. We proberen net als op alle e-mails binnen 2 werkdagen te reageren, maar soms kan het door drukte iets langer duren.

Ik wil ook slimme energie van Frank!