Hulp nodig?

Op zoek naar een antwoord? Onze klantenservice is de snelste manier om hulp te krijgen. Je vindt hier antwoorden op de meest gestelde vragen en kunt ook per onderwerp zoeken. Kom je er toch niet uit? Dan staan we natuurlijk voor je klaar!
Hoe we factureren
Factuurvoorspeller
Teruglevering

Antwoord op je vragen

We hebben alle belangrijke onderwerpen voor je op een rij gezet. Zo vind je snel de juiste antwoorden op je vragen.
Hoe werkt Frank EnergieOver dynamische energie, marktprijzen en factureren
Slim LadenHoe het werkt en wat het je oplevert
Aanmelden bij Frank EnergieOverstappen, spoedaanmelding doen en welkomstkorting
Slim stroom handelen met een thuisbatterijHoe het werkt en wat het je oplevert
Contract & WijzigingenOver je contract, opzeggen en gegevens wijzigen
De Frank Energie appAlles over het gebruik van onze app
Verbruik & meterstandenOver standen doorgeven, teruglevering en meer
Facturen & betalenO.a. facturen, prijsplafond en betaalmogelijkheden
Regel het zelf

Je krijgt via de Frank app niet alleen inzicht in je verbruik en kosten, maar je kunt ook een heleboel praktische zaken zelf regelen.

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder. Hier vind je al onze contactmogelijkheden.

Whatsapp

Voor snelle, korte vragen kun je met ons chatten.

+316 491 638 84
Ma. - vr. van 09:00 tot 17:00
Bellen

Heb je direct een antwoord nodig op jouw vraag?
(Let op: op vrijdag is de telefoonlijn geopend tot 13:00u)

+31 20 79 00 114
Ma. - vr. van 09:00 tot 15:00
E-mail

Voor alle uitgebreide vragen kun je ons het beste een e-mail sturen. We proberen altijd binnen 2 werkdagen te antwoorden, maar soms kan het door drukte iets langer duren.

Contactformulier

Gebruik het contractformulier om je vraag direct te kunnen stellen via de website. We proberen net als op alle e-mails binnen 2 werkdagen te reageren, maar soms kan het door drukte iets langer duren.

Andere klanten vragen vaak

We rekenen de kosten voor een heel jaar vooruit op basis van je opgegeven verbruik, je eventuele eigen opwekking, je adres en de verwachte prijsstelling. Zo kunnen we je gemiddelde kosten per maand berekenen.

Het uiteindelijke termijnbedrag is dynamisch. Zo betaal je in de winter vaak meer en in de lente, zomer en herfst vaak minder dan het gemiddelde termijnbedrag.

Slim laden betekent dat we je elektrische auto laden op goedkope momenten en juist niet op dure momenten. Gemiddeld kun je daarmee zo €1000,- per jaar besparen.

We laden op tijdens goedkope uren, maar ook wanneer er een overschot aan energie is. Zo optimaliseren we op de onbalans- en congestiemarkt. Op deze manier realiseren we twee soorten besparingen. De 'besparing' die we realiseren door te laden tijdens de goedkoopste EPEX-prijzen en de 'bonus' die we realizeren door te optimaliseren op de onbalans- en congestiemarkt. Hiervoor wijken we af van het schema dat alleen op de goedkoopste EPEX-uren laadt. Deze bonus wordt in de app getoond en eens per kwartaal aan je uitbetaald. Hierdoor ben je altijd goedkoper uit dan wanneer we alleen op de goedkoopste EPEX-uren hadden geladen.

Het is ook belangrijk om te weten dat we eerst een korte periode 'boost' laden, zodat we beter kunnen inschatten hoe snel je auto oplaadt en beter je sessies kunnen optimaliseren. Lees hier meer over onze slim laden dienst.

Over de werking van het prijsplafond hebben we een blog geschreven.

Hieronder vind je nog een aantal veelgestelde vragen omtrent het prijsplafond.

V: Waarom kan ik ongebruikte m³/kWh niet meenemen naar een volgende maand?
A: Dit is alleen van toepassing indien je switcht naar een nieuwe leverancier, of nadat je een afrekening krijgt. In andere situaties mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar.

V: Is het plafond van €0,40 /kWh en €1,45 /m³ inclusief btw en energiebelastingen?
A: Ja. De maximale basisprijs voor stroom en gas is vastgesteld op €0,2475 /kWh en €0,8573 /m³ excl. btw en energiebelastingen. Als je btw en belastingen er wel bij zou rekenen kom je op de plafondprijs van €0,40 en €1,45.

V:
Ik heb de bulk van mijn verbruik in een bepaalde periode. Waarom kan ik het volledige budget voor het prijsplafond niet in die periode helemaal gebruiken?
A: Het is noodzakelijk dat leveranciers op ieder moment exact moeten kunnen weten hoeveel korting een klant nog kan krijgen onder het prijsplafond. De regeling moet daarom voor iedereen gelijk zijn. Daarom is gekozen voor een verdeling van het budget o.b.v. profielfracties.

V:
Heb ik nog recht op het prijsplafond wanneer ik door het salderen uitkom op een netto teruglevering (hogere teruglevering dan afname)?
A: Nee, de overheid heeft vastgesteld dat bij een negatief netto volume je geen recht heb op het prijsplafond. Het prijsplafond geldt pas wanneer het netto afnamevolume hoger is dan >0.

Voor klanten die geen werkende digitale (slimme) meter hebben, bieden we een modelcontract.

Dat contract heeft vaste prijzen en vaste voorschotten en is dus in alle kenmerken anders dan onze standaard. Het leveren van stroom en gas op deze modelcontractvoorwaarden kent voor ons grotere risico's en kosten dan voor de traditionele bedrijven. Dat is de reden waarom we voor dit contract vaak tot de wat duurdere aanbieders behoren.

Onze tarieven voor het modelcontract vind je hier.

Uitleg over salderen i.c.m. het dynamische contract vind je hier.

Een reguliere aanmelding start bij ons altijd 34 dagen in de toekomst. We willen namelijk graag controleren of de eerste factuur is voldaan voordat we de levering starten. Wil je graag eerder energie van ons geleverd krijgen, dan beschouwen we dit als een spoedaanmelding. Bij een spoedaanmelding is er niet voldoende tijd om te controleren of de eerste factuur is voldaan. Voor spoedaanmeldingen hanteren we daarom een waarborg. De hoogte hiervan wordt bepaald na de reguliere aanmelding.

Procedure aanvragen spoedaanmelding (startdatum binnen 34 dagen na aanmelding):

1. Meld je aan via de website door te beginnen met het invullen van jouw postcode op de homepagina. Kies bij aanmelding de eerst mogelijke datum.

2. Neem contact met ons op via het contactformulier of mail naar klantenservice@frankenergie.nl en geef aan wanneer je de levering zou willen starten. We nemen je verzoek z.s.m. in behandeling.

Let op: de startdatum moet altijd minimaal twee dagen in de toekomst liggen.

3. Zodra we de betaling van de waarborg binnen hebben, veranderen we de startdatum van het contract naar de eerst mogelijke datum of de door jou aangegeven datum.

De netbeheerder heeft vaak 1 of 2 dagen nodig om de meetdata aan ons te verstrekken. Is er meer dan 3 dagen vertraging? Probeer dan even opnieuw in te loggen in de app. Mocht dit niet werken, klik dan hier om ons een bericht te sturen. We kijken graag met je mee!

Je kunt je verzoek/vraag hier doorgeven onder vermelding van je klantnummer. Of op een van de vele andere manieren contact met ons opnemen, we helpen je graag!

Ik wil ook slimme energie van Frank!