"De Rijksoverheid roept huishoudens op tussen 16.00 en 21.00 uur zo min mogelijk stroom te verbruiken. Wie dan een wasje wil aanzetten, de vaatwasser wil inruimen of de elektrische auto wil opladen, doet er goed aan voor een ander tijdstip te kiezen."
Files op het stroomnet. Een steeds vaker terugkerend fenomeen. Ze ontstaan op zonnige dagen als tijdens het middaguur de opwek van zonnepanelen wordt teruggeleverd. En we hebben ze aan het eind van de middag, als we thuiskomen van ons werk en onze elektrische auto gaan opladen. Vraag en aanbod. Op zo'n zonnige middag is er teveel aanbod, aan het eind van de middag teveel vraag. En dat leidt tot problemen als netcongestie: het stroomnet kan aanbod of vraag simpelweg niet verwerken. En daarom vraagt nu ook de Rijksoverheid om je hulp.
Een consument met een dynamisch contract herkent die momenten. De prijsvorming van een dynamisch elektriciteitscontract wordt namelijk gebaseerd op vraag en aanbod. Dus als het aanbod in de middag groot is zijn de prijzen laag - tegenwoordig steeds vaker negatief. En als aan het eind van de middag de vraag groot is dan zijn de prijzen hoog. En dat is natuurlijk de ideale stimulans om die netcongestie te verzachten.
Frank helpt klanten met een elektrische auto of een thuisbatterij om slim in te spelen op die prijsverschillen. En daarmee is ook onze klant gebaat. Naar aanleiding van het bericht van de overheid doken we wat dieper in de materie van slim laden.
"Op een gewone werkdag zien we dat de meeste elektrische auto's rond 17 uur aan de stekker gaan" zegt Luuk Verbeek, product owner smart services bij Frank. "Normaal start de auto dan direct met laden. En als iedereen dat doet dan vraagt dat veel van het stroomnet."
Zie hieronder het gemiddelde tijdstip waarop Franks EV-rijders aankoppelen en vertrekken.
Voor slimme laders bij Frank gaat dat anders. De gebruiker stelt in de app in wanneer hij of zij wil vertrekken, waarna Frank het economisch optimale laadprogramma bepaalt. Frank houdt daarbij rekening met de uurprijzen van het dynamische contract maar ook met de prijsvorming op andere markten. Zie hieronder hoe het laadprogramma van een slimme lader verschilt met een ongestuurd programma.
"De blauwe en grijze lijn zijn de geladen kilowatturen" legt Luuk Verbeek uit. "En daar waar de blauwe lijn wat piekerig is wordt geladen van andere energiemarkten. Daarmee verdient de slimme lader een extra bonus."
"Afgelopen zondag was het fijn laden voor de dynamische klant." vervolgt Luuk. "Je ziet goed dat beide klantgroepen een mooi resultaat halen en dus door het dynamisch contract al hartstikke netbewust laden."
Wat kost dan een volle tank op zo'n mooie dag? Je ziet het hieronder. "Een dynamisch contract is echt een aanrader als je elektrisch rijdt." zegt Luuk. "De zomer is nog niet eens begonnen en prijzen zullen steeds vaker negatief zijn. Wel raad ik aan om onze slim laden app te gebruiken. Dan hoef je zelf niet steeds op de prijzen te letten en haal je nog eens 25% van je laadkosten af."
[In dit staatje is gerekend met een EV van 60 kWh en een elektriciteitsprijs (incl. EB en btw) van 0,40 EUR/kWh voor openbare laadpalen en 0,30 EUR/kWh voor vaste prijs contracten.]
In de app van Frank kun je elektriciteitsprijzen elke dag inzien. Zo kun je ook je wasje makkelijk inplannen.
Frank kan het laadprogramma van 219 verschillende EV-merken/types direct aansturen. De door ons meest aangestuurde elektrische auto is de Tesla (26%), op 2 staat de Volkswagen (12%) gevolgd door de BMW (11%). Hieronder meer inzicht.
Locaties aangestuurde EV's door Frank