Frank Energie maakt vliegende start in turbulente energiemarkt

19 november 2021 · Emerce ·

In het kort:

  • Torenhoge energieprijzen leggen de kwetsbaarheid van de energiemarkt pijnlijk bloot. Het huidige business model legt grote risico’s bij consumenten.
  • De huidige prijsvorming creëert onrust bij leveranciers en huishoudens. Leveranciers trekken zich terug en de consument kan nergens naar toe.
  • Nieuwkomer Frank Energie introduceert dynamische inkoopprijzen en dynamische voorschotten voor haar klanten en geeft ze grip op hun eigen energieverbruik.

Torenhoge energieprijzen zetten de branche momenteel op zijn kop. Met als gevolg dat energieleveranciers geen contracten meer durven aan te bieden, of enkel tegen exorbitant hoge tarieven. Deze situatie zorgt voor onrust bij zowel leveranciers als huishoudens en laat zien dat het huidige business model van energieleveranciers achterhaald is. De Nederlandse startup Frank Energie krijgt daarmee onverwacht snel de wind in de rug. De nieuwkomer hanteert dynamische inkoopprijzen en dynamische voorschotten en geeft klanten grip op hun eigen energieverbruik. Na een aanloop van een klein jaar, bewijst de huidige energiecrisis dat dit nieuwe model de toekomst is voor de energiesector.

Thomas Hulshof, oprichter van Frank Energie: “Wij introduceren een alternatief dat is gebaseerd op transparantie en eerlijkheid. Een model waar je daadwerkelijk betaalt voor wat je gebruikt tegen een eerlijke prijs. De actuele crisis laat zien dat het huidige energiemodel achterhaald is en grote risico’s legt bij consumenten. De consument betaalde jarenlang voor alle risico’s maar bleek er zelf niet tegen beschermd te zijn. Ons model haalt dit soort risico’s juist uit de markt.”

Hoe het werkt

Maar weinig Nederlanders zijn zich ervan bewust dat de stroomprijs ieder uur verandert en de gasprijs dagelijks. Klanten betalen bij Frank Energie, naast een standaard maandelijks bedrag van zeven euro per product, voor hun verbruikte energie tegen inkoopprijzen. Het bedrijf verdient dus niets aan het verbruik van hun klanten. Verder verzorgt Frank de afrekening per maand, en niet per jaar, zodat de consument achteraf nooit voor verrassingen komt te staan. Een handige app biedt inzicht in de kosten en het verbruik. En klanten krijgen bespaartips die helpen het verbruik te verleggen naar een goedkoper moment. Het contract bij Frank Energie is te allen tijde opzegbaar, zonder boete of opzegtermijn.

Vergroening van het energienetwerk

De dynamische prijzen en inzicht in de energiekosten en het -verbruik, geven consumenten meer kennis en controle om op andere tijden energie te verbruiken. Door piekmomenten te vermijden en stroomverbruik beter te verdelen over de dag, ontstaat er letterlijk ruimte voor producenten van groene stroom.

Hulshof vult aan: “In Nederland gaan om zes uur ‘s avonds van ruim 300.000 elektrische auto’s de stekkers in het stopcontact. Een gigantische piek in ons verbruik, niet alleen op een financieel ongunstig moment, maar ook voor ons milieu. Maar voor huishoudens is er met de huidige vaste prijscontracten geen financiële prikkel om dit ‘s nachts te doen, terwijl dit zo simpel kan. Het is niet alleen goedkoper, maar ook groener.”

Een nieuwe standaard

Dit model, waarbij de consument betaalt voor energie tegen dynamische inkoopprijzen, is al langer de standaard in Scandinavië. Een recent aangenomen Europese wet eist dat alle grote energieleveranciers in de komende jaren zo’n propositie moeten gaan voeren. Simpelweg omdat het voor de portemonnee van de consument en ons milieu zoveel voordelen oplevert. Door de torenhoge gasprijzen verloopt deze transitie nog sneller dan verwacht. Frank Energie trekt dan ook niet alleen de aandacht van huishoudens in Nederland, want voor deze eerste fase haalde de energie startup kapitaal op voor verdere groei. Met die investering en de huidige toestroom van aanmeldingen, verwacht Frank Energie het jaar af te sluiten met 30.000 nieuwe klanten en rekent het eind 2022 op ruim 300.000 gebruikers.

Ik wil ook energie van Frank