Slim laden met BMW/Mini

Vanaf oktober verandert de manier waarop BMW en Mini slimme laaddiensten technisch aansturen. Je hebt daar mogelijk al bericht over ontvangen van de fabrikant. Op deze pagina lees je meer achtergrond: waarom deze verandering er komt, waarom Frank voorlopig bij de huidige verbinding blijft en wat dit voor jou kan betekenen.

Waarom voert BMW/Mini dit in?

Tot nu toe verliep de slimme aansturing van je auto via je eigen gebruikersaccount. Dat werkt goed en geeft jou als eigenaar regie: de auto is van jou, de data is van jou en jij bepaalt wie jouw auto mag aansturen om voordeel te behalen. Autofabrikanten hebben nu echter ontdekt dat klanten via dit soort diensten flinke besparingen realiseren. Daarom willen ze dat alle slimme aansturing voortaan via hun officiële, betaalde koppeling loopt.

BMW/Mini is de eerste fabrikant die dit verplicht stelt en dat vanaf oktober invoert.

Waarom stapt Frank nog niet over?

Frank kiest ervoor de huidige verbinding voorlopig te behouden. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste werkt de officiële koppeling technisch minder goed. De mogelijkheden om je auto vaak genoeg aan te sturen en jou inzicht te geven in de effecten zijn beperkter, waardoor je voordeel kleiner wordt. Ten tweede verwachten we dat BMW/Mini de huidige verbinding niet zomaar kan blokkeren, omdat dit zou neerkomen op het uitschakelen van je hele gebruikersaccount.

Slim laden via Frank blijft altijd gratis, ongeacht welke koppeling we gebruiken.

Wat kun je verwachten?
We denken dat slim laden ook na oktober blijft werken zoals je gewend bent. Toch kan het zijn dat de fabrikant de verbinding probeert te verstoren of je berichten stuurt waarin ze aandringen op gebruik van hun officiële koppeling.

Kortom, we kiezen er bewust voor om de huidige situatie te handhaven omdat we verwachten dat dit voor jou de meeste waarde oplevert. Wel is het goed om te weten dat er mogelijk ongemak kan ontstaan. In de Verenigde Staten hebben fabrikanten in soortgelijke situaties de verbinding soms tijdelijk verstoord of hun klanten herhaaldelijk gemaild. Hoe dat in Europa zal verlopen, moeten we afwachten.

Wat kun jij doen?

Ervaar je na oktober problemen met slim laden? Laat het ons weten via slimladen@frankenergie.nl.

Vind je het niet terecht dat BMW/Mini dit beleid invoert? Dan kun je hen daarover rechtstreeks een bericht sturen. Hieronder vind je een voorbeeldmail die je hiervoor kunt gebruiken.

Voorbeeldmail aan BMW

To: bmwklantenservice@bmw.nl
Subject: Concern about possible access restrictions

Dear BMW Support,

I am writing to express my concern about possible restrictions you may be placing on third-party ‘smart charging’ applications, like Frank Energie/Enode, which I use to manage my vehicle more effectively and to reduce my energy consumption and costs. I believe, as the owner of the vehicle, I should have the right to choose which services access my vehicle (data), especially when they provide tangible value. These restrictions may also conflict with my rights under GDPR and the upcoming EU Data Act. I urge BMW to support better, more open integrations with trusted third-parties providers like Frank Energie/Enode.

Regards,

Voorbeeldmail aan MINI

To: miniklantenservice@mini.nl
Subject: Concern about possible access restrictions

Dear MINI Support,

I am writing to express my concern about possible restrictions you may be placing on third-party ‘smart charging’ applications, like Frank Energie/Enode, which I use to manage my vehicle more effectively and to reduce my energy consumption and costs. I believe, as the owner of the vehicle, I should have the right to choose which services access my vehicle (data), especially when they provide tangible value. These restrictions may also conflict with my rights under GDPR and the upcoming EU Data Act. I urge MINI to support better, more open integrations with trusted third-parties providers like Frank Energie/Enode.

Regards,

Ik wil ook energie van Frank