Hoe gaat Frank om met meterstoringen?

Voor een correcte werking van het dynamische contract is het noodzakelijk dat we meetdata ontvangen van de slimme meter. Zonder die meetdata is het niet mogelijk om je verbruik per uur/dag te koppelen aan de beursprijzen.

Helaas gaan ook slimme meters wel eens in storing. In de energiesector zijn tussen marktparticipanten afspraken gemaakt over hoe in zo'n situatie te handelen. Zie hieronder een schets van die afspraken en bij elke stap de acties die Frank neemt.



Stap 1 - De meter geeft een (kortdurende) storing aan (code 012):

Dit signaal wordt verstuurd aan de netbeheerder. Omdat meters vaak kortlopende storingen kennen wordt nog geen actie ondernomen. Deze processtap duurt maximaal 10 werkdagen.

Acties Frank Energie:

- In de situatie dat een slimme meter in storing is hanteren we altijd ons "storingstarief". Dan wordt het verbruik in een rechte lijn over de storingsperiode verdeeld en wordt een ongewogen gemiddelde van de marktprijzen + inkoopvergoeding + risico-opslag in rekening gebracht.



Stap 2 - De meter wordt onderzocht (code 014):

De netbeheerder analyseert de meter op afstand. Indien zonder resultaat zal de netbeheerder contact opnemen met de klant om een afspraak op locatie te maken. Op locatie onderzoekt de netbeheerder de meter. De uitkomst van dat onderzoek kan twee uitkomsten hebben: 1) de meter is administratief op "uit" gezet (door de klant) of 2) de meter is kapot en moet vervangen of gerepareerd worden.

Deze processtap duurt 3 tot 12 weken.

Acties Frank Energie:

- De storing is bekend en in behandeling bij de netbeheerder.

- In de situatie dat een slimme meter in storing is hanteren we altijd ons "storingstarief". Dan wordt het verbruik in een rechte lijn over de storingsperiode verdeeld en wordt een ongewogen gemiddelde van de marktprijzen + inkoopvergoeding + risico-opslag in rekening gebracht.


Stap 3 - De meter dient vervangen of gerepareerd worden (code 039):

De netbeheerder geeft aan de klant aan dat de storing niet verholpen kan worden. Mogelijk zijn er dekkingsproblemen op de betreffende locatie, is er een spanningsloze meter of een ander probleem. De meter wordt vanaf nu door de netbeheerder behandeld als een conventionele meter. De klant kiest in overleg met de netbeheerder voor een oplossingsmogelijkheid.

Deze status duurt zonder ingrijpen voort.

Acties Frank Energie:

- Als wij worden geïnformeerd over een code 039 sturen we een gepersonaliseerde e-mail aan onze klant.

- In de situatie dat een slimme meter niet meer werkt en als conventionele meter wordt aangemerkt hanteren we altijd het variabele contract.

Ik wil ook energie van Frank