Hoe werkt het prijsplafond in 2023?

Over de werking van het prijsplafond hebben we een blog geschreven.

Hieronder vind je nog een aantal veelgestelde vragen omtrent het prijsplafond.

V: Waarom kan ik ongebruikte m³/kWh niet meenemen naar een volgende maand?
A: Dit is alleen van toepassing indien je switcht naar een nieuwe leverancier, of nadat je een afrekening krijgt. In andere situaties mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar.

V: Is het plafond van €0,40 /kWh en €1,45 /m³ inclusief btw en energiebelastingen?
A: Ja. De maximale basisprijs voor stroom en gas is vastgesteld op €0,2475 /kWh en €0,8573 /m³ excl. btw en energiebelastingen. Als je btw en belastingen er wel bij zou rekenen kom je op de plafondprijs van €0,40 en €1,45.

V:
Ik heb de bulk van mijn verbruik in een bepaalde periode. Waarom kan ik het volledige budget voor het prijsplafond niet in die periode helemaal gebruiken?
A: Het is noodzakelijk dat leveranciers op ieder moment exact moeten kunnen weten hoeveel korting een klant nog kan krijgen onder het prijsplafond. De regeling moet daarom voor iedereen gelijk zijn. Daarom is gekozen voor een verdeling van het budget o.b.v. profielfracties.

V:
Heb ik nog recht op het prijsplafond wanneer ik door het salderen uitkom op een netto teruglevering (hogere teruglevering dan afname)?
A: Nee, de overheid heeft vastgesteld dat bij een negatief netto volume je geen recht heb op het prijsplafond. Het prijsplafond geldt pas wanneer het netto afnamevolume hoger is dan >0.

Gerelateerde vragen
Wat is de factuurvoorspeller?Energiecompensatie overheidWanneer kan ik mijn jaar- of eindnota verwachten?De meterstanden op mijn jaarnota kloppen niet. Wat nu?Wat is de jaarnota?Wat is de eindnota?Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?Kan ik een tussentijdse nota aanvragen?Krijg ik voor de eerste leveringsmaand ook al een incasso?Waar kan ik mijn facturen inzien?Wat is de betalingstermijn?Wat is de incassodatum?Waarom komt het tarief op mijn nota niet overeen met het tarief op mijn contract?Welke betaalmogelijkheden biedt Frank Energie?Wat is het rekeningnummer van Frank Energie?Wat gebeurt er als een incassopoging mislukt?Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?Wat moet ik doen als ik een betalingsachterstand heb?Waarom vraag je aan huurders een dubbel voorschot?Vroegsignalering van betalingsachterstanden

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder. Klik op onderstaande knop om door te gaan naar ons contactformulier.
Mail ons
Mail ons via het contactformulier.
Wil je ook energie van Frank?

Frank en cookies

Bij Frank gebruiken we cookies om onze website goed te laten werken en anoniem te analyseren. Als je onze cookies accepteert plaatsen we naast functionele en analytische cookies ook persoonlijke cookies. Daarmee maken we onze website relevanter en stemmen we onze inhoud en advertenties op jou af.