Energiecompensatie overheid

Het kabinet keert voor de maanden november en december, ter compensatie van de gestegen energiekosten, €190 uit aan alle huishoudens. Dat gebeurt in de vorm van een korting.

De korting wordt toegekend aan adressen met een stroomaansluiting waar een zogeheten ‘verblijfsfunctie’ van toepassing is (dus waar gewoond of gewerkt wordt). De energiemaatschappij die op 1 november je levering verzorgde is verantwoordelijk voor de uitbetaling van de korting voor die maand. Als je na 1 november geswitched bent, moet je dus bij je oude energieleverancier aankloppen voor de compensatie van november.

Wij zullen de €190 korting voor november toepassen bij de facturen die volgende week verstuurd worden. Indien er openstaande posten zijn, zullen die eerst verrekend worden.

Vriendelijke groet,
Team Frank

Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp:


V: Wanneer heb ik recht op de €190 korting?
A: Ieder huishouden met een contract voor de stroomaansluiting heeft recht op de korting. Heb je bij ons alleen een contract voor gas, dan krijg je géén korting. Je hebt dan waarschijnlijk bij een andere leverancier een contract voor stroom. Deze leverancier zal dan zorgdragen dat je de korting krijgt.

V: Wanneer krijg ik de €190 korting?
A: Je ontvangt rond 10 november een kortingsfactuur van €190. De datum voor december is nog niet bekend.

V: Ik stap in deze periode over naar een andere leverancier / naar Frank. Van welke leverancier krijg ik de korting?
A: Er zullen twee peildatums gelden: 1 november en 1 december. De leverancier waar je een contract voor stroom hebt op 1 november zal de uitkering verzorgen van de korting voor november.
De leverancier waar je een contract voor stroom heeft op 1 december zal de uitkering verzorgen van de korting voor december.

V: Hoe wordt de €190 verrekend op de factuur?
A: Je ontvangt een aparte kortingsfactuur voor de €190 korting. Daarnaast ontvang je ook de nieuwe factuur voor december. De korting wordt daarna verrekend met eventuele openstaande bedragen en anders met die nieuwe december factuur. Het restant wordt uitbetaald.

V: Wat gebeurt er als de factuur daardoor negatief wordt?
A: Is het bedrag van de decemberfactuur hoger dan €190, dan zullen we het restant bij je incasseren. (Wanneer u geen gebruikt maakt van automatische incasso’s vragen we u het resterende bedrag tijdig over te maken).
Is het bedrag van de decemberfactuur lager dan €190, dan zullen wij het restant aan je uitkeren.

V: Ik wil mijn 2x €190 korting z.s.m. hebben. Kan Frank Energie dit alvast overmaken?
A: Nee dat is niet mogelijk. Je ontvangt de korting van de overheid. Wij kunnen de korting pas uitkeren als we die van de overheid ontvangen hebben. We kunnen daarom géén uitzonderingen maken.

V: Hoe zit het met btw en de 2x €190 korting?
A: De korting zelf is btw vrij. Dit heeft de belastingdienst op schrift bevestigd aan de overheid. De korting zal worden verminderd op het factuurbedrag inclusief btw.

V: Ik wil graag afzien van de korting, kan dat?
A: Nee dat is niet mogelijk. Alleen wanneer je denkt geen recht te hebben op de korting, nemen wij zo’n verzoek in behandeling. Je bent uiteraard vrij om het bedrag aan een goed doel te schenken.

V: Ik heb een betalingsregeling voor openstaande bedragen, wat gebeurt daarmee?
A: Wanneer het openstaande bedrag hoger is dan €190, zal na verrekening van de €190 korting de betalingsregeling worden herzien. Daarbij werken we zoveel mogelijk terug vanaf de laatst geplande aflossingstermijn. Je ontvangt twee mails rond dit proces. De oude betalingsregeling zal worden beëindigd en een nieuwe betalingsregeling zal worden gestart.

Gerelateerde vragen
Wat is de factuurvoorspeller?Wanneer kan ik mijn jaar- of eindnota verwachten?De meterstanden op mijn jaarnota kloppen niet. Wat nu?Wat is de jaarnota?Wat is de eindnota?Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?Kan ik een tussentijdse nota aanvragen?Krijg ik voor de eerste leveringsmaand ook al een incasso?Waar kan ik mijn facturen inzien?Wat is de betalingstermijn?Wat is de incassodatum?Waarom komt het tarief op mijn nota niet overeen met het tarief op mijn contract?Welke betaalmogelijkheden biedt Frank Energie?Wat is het rekeningnummer van Frank Energie?Wat gebeurt er als een incassopoging mislukt?Wat moet ik doen als ik een betalingsachterstand heb?Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?Waarom vraag je aan huurders een dubbel voorschot?

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder.
Mail ons
Door drukte kunnen we jouw e-mail helaas minder snel beantwoorden dan je van ons gewend bent. Hou rekening met een reactietijd tussen de 5 á 10 dagen.
Wil je ook energie van Frank?

Frank en cookies

Bij Frank gebruiken we cookies om onze website goed te laten werken en anoniem te analyseren. Als je onze cookies accepteert plaatsen we naast functionele en analytische cookies ook persoonlijke cookies. Daarmee maken we onze website relevanter en stemmen we onze inhoud en advertenties op jou af.