Hoe werkt het prijsplafond in 2023?

Over de werking van het prijsplafond hebben we een blog geschreven.

Hieronder vind je nog een aantal veelgestelde vragen omtrent het prijsplafond.

V: Waarom kan ik ongebruikte m³/kWh niet meenemen naar een volgende maand?
A: Dit is alleen van toepassing indien je switcht naar een nieuwe leverancier, of nadat je een afrekening krijgt. In andere situaties mag er wel geschoven worden met volumes binnen het jaar.

V: Is het plafond van €0,40 /kWh en €1,45 /m³ inclusief btw en energiebelastingen?
A: Ja. De maximale basisprijs voor stroom en gas is vastgesteld op €0,2475 /kWh en €0,8573 /m³ excl. btw en energiebelastingen. Als je btw en belastingen er wel bij zou rekenen kom je op de plafondprijs van €0,40 en €1,45.

V:
Ik heb de bulk van mijn verbruik in een bepaalde periode. Waarom kan ik het volledige budget voor het prijsplafond niet in die periode helemaal gebruiken?
A: Het is noodzakelijk dat leveranciers op ieder moment exact moeten kunnen weten hoeveel korting een klant nog kan krijgen onder het prijsplafond. De regeling moet daarom voor iedereen gelijk zijn. Daarom is gekozen voor een verdeling van het budget o.b.v. profielfracties.

V:
Heb ik nog recht op het prijsplafond wanneer ik door het salderen uitkom op een netto teruglevering (hogere teruglevering dan afname)?
A: Nee, de overheid heeft vastgesteld dat bij een negatief netto volume je geen recht heb op het prijsplafond. Het prijsplafond geldt pas wanneer het netto afnamevolume hoger is dan >0.

Gerelateerde vragen
Hoe werkt het dynamische facturatie systeem?Hoe lees ik mijn termijnfactuur?Waarom komt het tarief op mijn termijnfactuur niet overeen met het tarief op mijn contract?Waar kan ik mijn termijnfactuur inzien en betalen?Wat is de factuurvoorspeller?Wat is de jaar- of eindafrekening?Hoe lees ik mijn afrekening?Welke betaalmogelijkheden biedt Frank Energie?Wat is het rekeningnummer van Frank Energie?Wat gebeurt er als een incassopoging mislukt?Wat moet ik doen als ik mijn factuur niet kan betalen of een betalingsachterstand heb?Doet Frank Energie aan vroegsignalering?Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder.

Whatsapp

Voor snelle, korte vragen kun je ons het beste Whatsappen, we zijn op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 bereikbaar op +316 491 638 84.

E-mail

Voor alle uitgebreide vragen kun je ons het beste e-mailen, we proberen altijd binnen 2 werkdagen bij je terug te komen.

Bellen

Heb je direct een antwoord nodig op jouw vraag? Dan kun je ons op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 bellen op 020-7900114.

Contactformulier

Gebruik het contractformulier om je vraag direct te kunnen stellen via de website. We streven er naar altijd binnen 2 werkdagen bij je terug te komen.

Wil je ook energie van Frank?

Frank en cookies

Bij Frank gebruiken we cookies om onze website goed te laten werken en anoniem te analyseren. Als je onze cookies accepteert plaatsen we naast functionele en analytische cookies ook persoonlijke cookies. Daarmee maken we onze website relevanter en stemmen we onze inhoud en advertenties op jou af.