Contract & tarieven

Ja. Je energieprijzen staan immers niet vast maar verschillen per uur (stroom) of per dag (gas). Maar we geven je ook de controle. Omdat wij je via onze app informeren over de actuele prijzen kun je de pieken vermijden en gaan verbruiken tijdens de dalen. Daarmee kun je nog een extra voordeel behalen. Vind je het toch niks of word je er zenuwachtig van, dan kun je altijd bij ons weg, we brengen je geen boete in rekening.

Wij volgen altijd de datum die jij hebt gekozen bij je aanmelding.

Normaal gesproken loopt je contract niet af tenzij je hebt aangegeven dat je het wil stopzetten. In dat geval stopt het contract op de datum die je hebt gekozen.

Dat bepaal je zelf. Je kunt zonder boete vertrekken wanneer je maar wilt. Als je blijft, blijft ook de prijsstructuur ongewijzigd. Bij ons geen aangepaste voorwaarden of hogere tarieven na het verstrijken van de contractlooptijd, ons aanbod blijft gegarandeerd hetzelfde.

Je hoeft je energiecontract nooit te verlengen. Dat loopt door tenzij je besluit het stop te zetten.

Dan loopt het gewoon door. Hier hoef je dus niets voor te doen.

Neem contact op met ons via klantenservice@frankenergie.nl en geef aan wat je gewijzigd wil hebben. Wij passen het contract dan voor je aan.

Neem contact op met ons via klantenservice@frankenergie.nl en geef aan per welke datum je het contract wil opzeggen. We horen natuurlijk graag waarom je het contract wil opzeggen.

Op onze website zijn we in principe verplicht om in de aanmeldprocedure rekening te houden met de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen.

De prijzen voor stroom en voor gas veranderen natuurlijk voortdurend (per uur en per dag). De kosten voor netbeheer, de overheidsheffingen en onze inkoopvergoeding leggen we 1-op-1 door. Die veranderen één keer per jaar. We informeren je over die aanpassing.

Ja, ons contract kun je altijd opzeggen. We doen niet aan boetes!

Wij hanteren de publiek beschikbare spotprijzen of groothandelsprijzen. Dat zijn de prijzen die energiebedrijven en grote industrieën zelf gebruiken voor de afrekening van energie. Historisch gezien zijn deze vaak lager dan vaste prijzen. Voor elektriciteit zijn dat uurprijzen, voor gas zijn dat dagprijzen. Verder berekenen we alle overige kosten, zoals netbeheer, belastingen en heffingen één-op-één door, zonder opslag of marge.

Ja. Je energieprijzen staan immers niet vast maar verschillen per uur (stroom) of per dag (gas). Maar we geven je ook de controle. Omdat wij je via onze app informeren over de actuele prijzen kun je de pieken vermijden en gaan verbruiken tijdens de dalen. Daarmee kun je nog een extra voordeel behalen. Vind je het toch niks of word je er zenuwachtig van, dan kun je altijd bij ons weg, we brengen je geen boete in rekening.

Ja, gemiddeld wel. Maar omdat de energieprijzen continu veranderen, zullen er ook momenten zijn dat de inkoopprijzen tijdelijk hoger zijn dan de langjarige vaste tarieven. Als je vanuit historisch perspectief de prijzen vergelijkt, zijn onze inkoopprijzen gemiddeld een stuk lager dan vaste prijzen en nog lager dan variabele prijzen.

Voor die kosten wordt iedere maand 1/12e gefactureerd. Ze zijn onderdeel van ons termijnbedrag.

Dit is de vaste vergoeding die we maandelijks rekenen ter dekking van onze dienstverleningskosten. Je kunt de opbouw van die vergoeding terugvinden op onze homepagina.

Energieprijzen worden opgebouwd uit:

Een inkoopprijs

Een inkoopvergoeding
Een variabele vergoeding voor extra energiegerelateerde inkoopkosten (waaronder programmaverantwoordelijkheid, onbalans, landelijk transport van gas, vergroening in de vorm van GVO’s en CO2-compensatie, risico’s en handelingkosten derden).

Overheidsheffingen
Deze bestaan uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.

Kosten voor netbeheer

We rekenen de kosten voor een heel jaar vooruit op basis van je opgegeven verbruik, je eventuele eigen opwekking, je adres en de verwachte prijsstelling. Zo kunnen we je gemiddelde kosten per maand berekenen.

Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan beide opties zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Contact

Kom je er zelf niet helemaal uit? Onze klantenservice helpt je graag verder.
Chat met ons
Krijg direct antwoord op je vragen! We zijn beschikbaar op:
Ma - vr
za
zo
09:00 - 21:00 uur
11:00 - 18:00 uur
12:00 - 17:00 uur
Mail ons
We proberen zo snel mogelijk te reageren. Meestal lukt dit binnen twee werkdagen.
Stuur een e-mail