Veelgestelde vragen

Op zoek naar een antwoord? Je vindt hier antwoorden op de meest gestelde vragen. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen
Waarom "Frank"?

De Engelse betekenis van het woord sprak ons aan: eerlijk, integer, openhartig, transparant. Wij vinden dat de Nederlandse energiemarkt wel een Frank kan gebruiken.

Wat kost mijn energie bij Frank?

Om je niet onnodig op kosten te jagen hanteren we geen vaste prijzen. Dat is namelijk duur. Je betaalt dan voor allerlei risico’s die het energiebedrijf neemt en ook voor de kosten die zij maakt om die te vermijden (complexe systemen, handelaren, bonussen). Wij hanteren daarom de publiek beschikbare spotprijzen of groothandelsprijzen. Dat zijn de prijzen die energiebedrijven en grote industrieën zelf gebruiken voor de afrekening van energie. Historisch gezien waren deze vaak lager dan vaste prijzen. Voor elektriciteit zijn dat uurprijzen, voor gas zijn dat dagprijzen. Verder berekenen we alle overige kosten, zoals netbeheer, belastingen en heffingen één-op-één door, zonder opslag of marge.

Maar leg je het risico dan niet juist bij mij?

Ja, dat is waar. Maar ook de controle. Omdat wij je via onze app informeren over de actuele prijzen kun je de pieken vermijden en gaan verbruiken tijdens de dalen. Zo kun je juist een extra voordeel behalen. Overigens zal bij normaal verbruik en bij extreme prijspieken je nota hooguit enkele euro’s hoger zijn (de werkelijke energiekosten zijn maar 30% van de totale factuur). Vind je het toch niks of word je er zenuwachtig van, dan kun je ons altijd verlaten, we brengen geen boete in rekening.

Wat is de looptijd van mijn lidmaatschap bij Frank?

Dat bepaal je zelf. Je kunt zonder boete vertrekken wanneer je maar wilt. En mocht je toch willen blijven dan blijven ook de voorwaarden ongewijzigd. Bij ons geen aangepaste voorwaarden of hoge slaperstarieven na het verstrijken van de contractlooptijd, ons aanbod blijft gegarandeerd hetzelfde.

Hoe betaal ik voor mijn energie?

Om kosten zo laag mogelijk te houden werken we alleen met automatische incasso. Je ontvangt ook alleen een digitale factuur. Ons prijssysteem maakt het mogelijk om af te rekenen op de werkelijke kosten. Echter, om je energierekening in de winter niet te hoog op te laten lopen hebben we er voor gekozen om te werken met voorschotten. Dat voorschot wordt ingeschat op basis van je opgegeven verbruik en de verwachte prijsstelling. In onze app kun je daarna in een oogopslag zien hoe die verwachting strookt met de werkelijkheid. Die laat dus continu zien of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Op basis van dat inzicht kun je ook simpel je termijnbedrag aanpassen. Geen verrassingen aan het einde van het jaar dus.

Hoe verdient Frank zijn geld?

Frank verdient aan de maandelijkse vaste vergoeding die we je in rekening brengen. Uit deze vergoeding betalen we onze marketing activiteiten, onze salarissen en de investeringen in de verbetering van onze dienstverlening, ons platform en onze app. Wat overblijft is marge. En hoeveel dat is, is afhankelijk van onze groei.

Hoe kan ik dan verdienen?

Als je Frank helpt kun je verdienen. Je kunt helpen door andere leden met raad en daad bij te staan in de community, of je kunt helpen door andere leden te werven. Voor ieder aangebracht lid ontvang je 1 euro korting per product per maand. Als dat lid dus elektriciteit en gas afneemt van Frank ontvang je 24 euro per jaar. En niet eenmalig, maar ieder jaar opnieuw, zolang jullie beiden bij ons blijven. Dat kan dus aardig oplopen als je een grote vriendengroep hebt!

Waarom al die kortingen?

Dit zien we eigenlijk als enige mogelijkheid om op prijs te concurreren met de gevestigde orde zonder afbreuk te doen aan onze principes. We willen het spel niet meespelen. Geen geld uitgeven aan schakels in de marketingketen die geen waarde toevoegen. Deze besparingen laten we ten goede komen aan onze leden. We nemen genoegen met een kleine marge. Maar om bestaansrecht te hebben moeten we wel groeien, een goede service bieden en een goed gevoel geven aan onze leden. En dat is het doel van de kortingen.

Hoe groen is Frank?

Zolang wij onze stroom nog niet meteen uit zon- of windparken krijgen zullen we de stroom vergroenen met GVO's (Europese of Nederlandse Wind). Voor gas is het mogelijk om je volledige CO2-uitstoot te compenseren. We bieden ook de mogelijkheid om je verdiende kortingen in te zetten om bomen te planten. Daarnaast zal het bedienen van onze app je stimuleren om te besparen of om te verbruiken op momenten dat er veel groene stroomproductie is. Kortom, Frank gaat voor groen!

Waarom een community?

Als we elkaar helpen dan kunnen we de kosten laag houden. En om het leuk te maken laten we de uitgespaarde kosten weer ten goede komen aan de community. Zo kun je bijverdienen als je andere leden met raad en daad bijstaat, of als je voorstellen doet die onze dienstverlening verbeteren. Samen is gewoon leuker!

Wat biedt de app van Frank?

Continu inzicht in de actuele prijzen, je actuele verbruik en de ontwikkeling van je energiekosten. Je kunt energiebudgetten instellen (maand, week, dag) en je via de app laten informeren over de stand van zaken. Vergelijk je verbruik en je bezuinigingen met vrienden of andere leden. Neem energiekosten in eigen hand!

Wat gebeurt er in de pilot?

In de pilot willen we met een kleine groep leden de beta versie van onze app testen. Die zal dan prima werken maar we gaan er vanuit dat we dingen ontdekken die beter kunnen. We hopen dat jij ons tijdens de pilot die feedback geeft. De pilot duurt 1 a 2 maanden en je wordt dan echt klant bij Frank. Dus wel even checken of je al weg mag bij je huidige leverancier (om zo boetes te voorkomen).

Heb ik een slimme meter nodig?

Ja. Dat vinden wij wel. Onze manier van afrekenen werkt gewoon het beste met een slimme meter. Met een analoge meter kun je bij Frank wel een modelcontract afsluiten maar dan mis je leuke functies van de app en betaal je mogelijk meer. Heb je een analoge meter en wil je een slimme meter? Neem dan contact op met je netbeheerder.